Kita umat Islam, selaku penggerak dakwah Islamiyyah perlu
berusaha bersungguh-sungguh, bermujahadah bagi menunaikan amanah dakwah yang
tertanggung di atas bahu setiap kita. Amal Islami, amal jamaei serta amal
Ijtimai perlu kita gembeling tenaga, harta dan jiwa untuk melaksanakannya.
Budaya-budaya seperti bermalas-malas, bertangguh, sambil
lewa, acuh tak acuh dan segala sepertinya itu perlu dibuang dan dikikis dalam
diri kita. Budaya-budaya tersebut mampu membuatkan kita tercicir (futur) dari
jalan dakwah. Kita saling mengetahu bahawa iman kita manusia biasa adalah
bersifat bertambah dan berkurang. Maka tatkala iman itu lemah, bisikan-bisikan
yang melemahkan keseriusan dan komitmen kita terhadap perjuangan akan
bertubi-tubi datang. Perjuangan Islam perlu kepada keseriusan dan komitmen yang
berterusan.
Hal ini pernah berlaku kepada beberapa orang sahabat Nabi,
yang juga peristiwa ini tercatat di dalam al-Quran, surh at-Taubah ayat 118:
Maksudnya:
“Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas dan jiwa merekapun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta mereka telah mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah, melainkan kepada-Nya saja. Kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya. Sesungguhnya Allah-lah Yang maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. “
“Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas dan jiwa merekapun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta mereka telah mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah, melainkan kepada-Nya saja. Kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya. Sesungguhnya Allah-lah Yang maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. “
Kisah Ka’ab bin Malik dalam perang Tabuk ini sudah tidak
asing lagi bagi para daei dan pejuang-pejuang dakwah Islamiyyah. Kisah
bagaimana Ka’ab bin Malik serta dua lagi sahabat yang ditangguh penerimaan
taaubat mereka akibat tidak turut berperang bersama kaum Muslimin dalam
peperangan Tabuk memberi banyak pengajaran kepada kita.
Ka’ab bin Malik menceritakan halnya:
“Aku sama sekali tidak pernah terlepas mengikuti semua
peperangan bersama RasuluLLAH, kecuali dalam perang Tabuk. Perihal
ketidakikutsertaanku dalam perang Tabuk itu adalah kerana kelalaian diriku
terhadap perhiasan dunia, ketika itu keadaan ekonomiku jauh lebih baik daripada
hari-hari sebelumnya. Demi ALLAH, aku tidak pernah memiliki barang dagangan lebih
dari dua muatan unta, akan tetapi pada waktu peperangan itu aku memikinya.
Sungguh, tidak pernah RasuLLAH SAW merencanakan suatu
peperangan melainkan beliau merahasiakan hal itu, kecuali pada perang Tabuk
ini. Peperangan ini, berlaku dalam keadaan panas terik matahari gurun yang
sangat menyengat, menempuh perjalanan teramat jauh, serta menghadapi lawan yang
benar-benar besar dan kuat.
RasuluLLAH SAW mempersiapkan pasukan yang akan berangkat.
Aku pun mempersiapkan diri untuk ikut serta, tiba-tiba timbul fikiran ingin
membatalkannya, lalu aku berkata dalam hati, “Aku boleh sahaja (tidak ikut)
kalau aku mahu!”
Akhirnya, aku terbawa oleh fikiranku yang ragu-ragu, hingga
pasukan kaum Muslimin mulai meninggalkan Madinah.Apabila aku melihat pasukan
Muslimin mulai meninggalkan Madinah, maka timbul fikiranku untuk mengejar
mereka, sementara mereka belum jauh. Namun, aku tidak melakukannya, kemalasan
menghampiri dan bahkan menguasai diriku.
Nampaknya aku ditakdirkan untuk tidak ikut. Akan tetapi, aku
merasakan pjiwaku menderita sejak RasuluLLAH SAW meninggalkan Madinah. Apabila
aku keluar rumah, maka di jalan-jalan aku merasakan terpencilnya diriku kerana
aku tidak melihat orang kecuali orang-orang yang diragui keislamannya. Mereka
adalah orang-orang yang sudah mendapatkan rukhshah atau izin ALLAH Ta’ala
kerana uzur atau kalau tidak demikian maka mereka adalah orang-orang munafik.
Padahal, aku merasakan bahwa diriku tidak termasuk keduanya.
Kononnya, RasuluLLAH tidak menyebut-nyebut namaku sampai ke
Tabuk. Setibanya di sana, ketika baginda sedang duduk-duduk bersama sahabatnya,
beliau bertanya, “Apa yang dilakukan Ka’ab bin Malik?”
Seorang dari Bani Salamah menjawab, “Ya RasuluLLAH, ia ujub
pada keadaan dan dirinya!” Mu’az bin Jabal menyangkal, “Buruk benar ucapanmu itu!
Demi ALLAH, Ya RasuluLLAH, aku tidak pernah mengerti melainkan kebaikannya
saja!” RasuluLLAH SAW hanya diam sahaja.
Beberapa waktu setelah berlalu, aku mendengar RasuLLAH SAW
kembali dari medan jihad Tabuk. Pelbagai bisikan, desakan dan dorongan yang menyeru
aku untuk membawa alasan palsu ke hadapan RasuluLLAH SAW, bagaimana caranya
supaya tidak terkena marahnya? Aku minta pandapat dari beberapa orang
keluargaku yang terkenal berfikiran baik. Akan tetapi, ketika aku mendengar
Nabi SAW tiba di Madinah, lenyaplah semua fikiran jahat itu. Aku merasa yakin
bahwa aku tidak akan dapat menyelamatkan diri dengan kebatilan itu sama sekali.
Maka, aku bertekad untuk menemui RasuluLLAH SAW dan mengatakan hal sebenarnya.
Pagi-pagi lagi, RasuluLLAH SAW memasuki kota Madinah. Sudah
menjadi kebiasaan, sesudah baginda kembali dari suatu perjalanan, pertama
sekali baginda masuk ke masjid dan bersolat dua rakaat. Demikian pula
kepulangan dari Tabuk,setelah selesai solat baginda kemudian duduk melayani
tetamunya. Lantas, datanglah orang-orang yang tidak ikut perang Tabuk dengan
membawa alasan masing-masing diiringi sumpah palsu untuk menguatkan alasan
mereka. Jumlah mereka kira-kira lapan puluhan orang. RasuluLLAH SAW menerima
alasan lahir mereka; dan mereka memperbaharui baiat setia mereka. Baginda
memohon keampunan bagi mereka dan menyerahkan soal batinnya kepada ALLAH.
Kemudian tibalah pula giliranku, aku datang mengucapkan salam kepada baginda.
Baginda membalas dengan senyuman pula. Namun jelas terlihat bahawa senyuman baginda
itu adalah senyuman yang memendam rasa marah. Beliau kemudian berkata,
“Kemarilah!”
Aku pun menghampirinya, lalu duduk di hadapannya. Beliau
tiba-tiba bertanya, “Wahai Ka’ab, mengapa dirimu tidak ikut? Bukankah kau telah
menyatakan baiat kesetianmu?”
Aku menjawab, “Ya RasuluLLAH! Demi Allah. Kalau duduk di
hadapan penduduk bumi yang lain, tentulah aku akan berhasil keluar dari amarah
mereka dengan berbagai alasan dan dalil lainnya. Namun, demi ALLAH. Aku sedar
kalau aku berbohong kepadamu dan engkau pun menerima alasan palsuku, aku
khuatir ALLAH akan membenciku. Akan tetapi jika aku bbericara jujur, kemudian
kerana itu engkau marah kepadaku, sesungguhnya aku berharap ALLAH akan
mengampuni kealpaanku. Ya RasuluLLAH, demi ALLAH, aku tidak punya uzur. Demi
ALLAH, keadaan ekonomiku aku tidak pernah stabil dibanding tatkala aku
mengikutimu itu!”
RasuluLLAH berkata, “Kalau begitu, tidak salah lagi. Kini,
pergilah kamu sehingga ALLAH menurunkan keputusan-Nya kepadamu!”
Aku pun pergi diikuti oleh orang-orang Bani Salamah. Mereka
berkata kepada, “Demi ALLAH. Kami belum pernah melihatmu melakukan dosa sebelum
ini. Kamu nampaknya tidak mampu membuat-buat alasan seperti yang lain, padahal
dosamu itu akanh terhapus oleh permohonan ampun RasuluLLAH!”
Mereka terus saja menyalahkan tindakanku itu hingga ingin
rasanya aku kembali menghadap RasuluLLAH untuk membawa alasan palsu,
sebagaimana orang lain melakukannya.
Aku bertanya kapada mereka, “Apakah ada orang yang senasib
denganku?”
Mereka menjawab, “Ya! Ada dua orang yang jawapannya sama denganmu. Sekarang mereka berdua juga mendapat keputusan yang sama dari RasuluLLAH sebagaimana keadaanmu sekarang!”
Mereka menjawab, “Ya! Ada dua orang yang jawapannya sama denganmu. Sekarang mereka berdua juga mendapat keputusan yang sama dari RasuluLLAH sebagaimana keadaanmu sekarang!”
Aku bertanya lagi, “Siapakah mereka itu?”
Mereka menjawab, “Murarah bin Rabi’ah Al-Amiri dan Hilal bin
Umayah Al-Waqifi.”
Mereka menyebutn dua nama sahabat yang pernah ikut serta dalam perang Badar. Sebaik sahaja mereka menyebut nama dua sahabat tadi, aku bergegas pergi menemui mereka.
Mereka menyebutn dua nama sahabat yang pernah ikut serta dalam perang Badar. Sebaik sahaja mereka menyebut nama dua sahabat tadi, aku bergegas pergi menemui mereka.
Tak lama setelah itu, aku mendengar RasuluLLAH melarang kaum
muslimin berbicara dengan kami bertiga, di antara lapan puluhan orang yang
tidak ikut dalam perang tersebut.
Kami memencilkan diri daripada masyarakat umum. Sikap mereka
sudah lain kepada kami sehingga rasanya aku hidup di suatu negeri yang lain
dari negeri yang aku kenal sebelumnya. Kedua rakanku itu berkurung di rumah
masing-masing menangisi nasib diri, tetapi aku yang paling kuat dan tabah di
antara mereka. Aku keluar untuk solat berjamaah dan keluar masuk pasar
sekalipun tiada seorang pun yang mahu berbicara denganku atau mendengar
bicaraku. Aku juga datang ke majilis RasuluLLAH sesudah baginda bersolat. Aku
mengucapkan salam kepada beliau, dan hati kecilku tertanya-tanya sambil
memperhatikan bibir baginda, “Apakah baginda menggerakkan bibirnya menjawab
salamku atau tidak?”
Aku juga bersolat dekat sekali dengan baginda. Aku mencuri
pandang melihat pandangan beliau. Kalau aku mahu bangun bersolat, RasuluLLAH
melihat kepadaku. Namun, apabila aku melihat kepadanya, RasuluLLAH cepat-cepat
memaling wajahnya dariku. Sikap dingin masyarakat kepadaku terasa lama sekali.
Pada suatu hari, aku mengetuk pintu paga Abu Qatadah, saudara bisanku dan ia
adalah saudara yang paling aku cintai. Aku mengucapkan salam kepadanya, tetapi
demi ALLAH, ia tidak menjawab salamku.
Aku menegurya, “Abu Qatadah! Aku mohon dengan nama ALLAH,
apakah kau tahu bahawa aku mencintai ALLAH dan Rasul-Nya?”
Dia diam. Aku mengulangi permohonanku itu, namun ia tetap
terdiam. Aku mengulangi permohonanku itu, namun ia tetap terdiam. Aku
mengulanginya sekali lagi, tapi ia hanya menjawab, “ALLAH dan Rasul-Nya lebih
tahu!”
Air mataku tidak tertahankan lagi. Kemudian aku kembali
dengan penuh rasa kecewa.
Pada suatu hari, aku berjalan-jalan ke pasar kota Madinah. Tiba-tiba datanglah orang awam dari negeri Syam. Orang itu biasanya mengantarkan barang dagangan ke kota Madinah. Dia bertanya, “Siapakah yang mahu menolongku menemui Ka’ab bin Malik?”
Pada suatu hari, aku berjalan-jalan ke pasar kota Madinah. Tiba-tiba datanglah orang awam dari negeri Syam. Orang itu biasanya mengantarkan barang dagangan ke kota Madinah. Dia bertanya, “Siapakah yang mahu menolongku menemui Ka’ab bin Malik?”
Orang-orang di pasar itu menunjuk kepdaku, lalu orang itu
datang kepadaku dan menyerahkan sepucuk surat kepadaku dan menyerahkan sepucuk
surat dari Raja Ghassan. Setelah kubuka, isinya sebagai berikut, “… Selain dari
itu, bahawa sahabatmu sudah bersikap dingin terhadapmu. ALLAH tidak menjadikan
kau hidup terhina. Maka, ikutlah dengan kami di Ghassan, kami akan menghiburkan
mu dan memberi kekayaan kepada mu!”
[Nota: Raja Ghassan adalah antara raja-raja yang dikirimi
surat oleh RasuluLLAH. Raja Ghassan menolak surat nabi dengan kasar. Utusan
yang dikirim Nabi dibunuh dengan kejam oleh raja Ghassan.]
Hatiku berkata ketika membaca surat itu, “Ini juga salah
satu ujian!” Lalu aku memasukkan surat itu ke dalam tungku dan membakarnya.
Pada hari yang ke-40 pemulauan di kampung halaman sendiri,
ketika aku menanti-nantikan turunnya wahyu tiba-tiba datanglah kepadaku seorang
utusan RasuluLLAH menyampaikan pesannya, “RasuluLLAH memerintahkan kepadamu
supaya kamu menjauhi isterimu!”
Aku semakin sedih, namun aku juga semakin pasrah kepada
ALLAH, hingga terlontar pertanyaanku kepadanya, “Apakah aku harus
menceraikannya atau apa yang akan ku lakukan?”
Dia menjelaskan, “Tidak. Akan tetapi, kamu harus menjauhkan
dirimu darinya dan menjauhkannya dari dirimu!”
Fikirku Rasulullah juga sudah mengirimkan pesanannya kepada
dua sahabat yang senasib denganku. Aku segera memerintahkan kepada isteriku,
“Pergilah kamu kepada keluargamu sehingga ALLAH memutuskan hukumannya kepada
kita!”
Isteri Hilal bin Umaiyah pergi menghadap RasuluLLAH lalu dia
bertanya, “Ya RasuluLLAH, sebenarnya Hilal bin Umaiyah seorang yang sudah
sangat tua, lagi pula ia tidak memiliki seorang pembantu. Apakah ada keberatan
kalau aku melayaninya di rumah?”
RasuluLLAH menjawab, “Tidak! Akan tetapi ia tidak boleh
mendekatimu!”
Isteri Hilal menjelaskan, “Ya RasuluLLAH! Dia sudah tidak bersemangat pada yang itu lagi. Demi ALLAH, yang dilakukannya hanya menangisi dosanya sejak saat itu hingga kini!”
Isteri Hilal menjelaskan, “Ya RasuluLLAH! Dia sudah tidak bersemangat pada yang itu lagi. Demi ALLAH, yang dilakukannya hanya menangisi dosanya sejak saat itu hingga kini!”
Ada seorang ahli keluargaku yang juga mencadangkan, “Cubalah
minta izin kepada RasuluLLAH supaya isterimu melayani dirimu seperti isteri
Hilal bin Umayah!”
Aku menjawab tegas, “Tidak Aku tidak akan minta izin kepada
RasuluLLAH tentang isteriku. Apa katanya kelak, sedangkan aku masih muda?”
Akhirnya, hari-hari selanjutnya aku hidup seorang diri di
rumah. Lengkaplah bilangan malam sejak orang-orang dicegah berbicara denganku
menjadi 50 hari 50 malam. Pada waktu sedang solat subuh di suatu pagi, ketika
aku sedang dudung berzikir minta ampun dan mohon dilepaskan dari kesempitan
hidup dalam alam yang luas ini, tiba-tiba aku mendengar teriakan orang-orang
memanggil namaku. “Wahai Ka’ab bin Malik, bergembiralah! Wahai Ka’ab bin Malik,
bergembiralah!”
Sebaik sahaja mendengar berita itu aku, aku terus sujud
memanjatkan syukur kepada ALLAH. Aku yakin pembebasan hukuman telah
dikeluarkan. Aku yakin, ALLAH telah menurunkan keampunan-Nya dan menerima
taubatku.
RasuluLLAH menyampaikan berita itu kepada sahabat-sahabatnya
setelah selesais soat subuh bahwa ALLAH telah mengampuni aku dan dua orang
sahabatku. Berlumba-lumbalah orang mendatangi kami, hendak menceritakan berita
gembira itu. Ada yang datang dengan berkuda, ada pula yang datang dengan
berlari dari jauh mendahului yang berkuda. Sesudah keduanya sampai di
hadapanku, aku berikan kepada dua orang itu kedua -dua pakaian yang aku miliki.
Demi ALLAH, saat itu aku tidak memiliki pakaian kecuali yang dua itu.
Aku mencari pinjaman pakaian untuk menghadap RasuluLLAH.
Ternyata aku telah disambut orang ramai dan dengan serta-merta mereka
mengucapkan selamat kepadaku. Demi ALLAH, tidak seorang pun dari muhajirin yang
berdiri dan memberi ucapan selamat selain Thal’ah. Sikap Thalhah itu tak mungkin
aku lupakan. Sesudah aku mengucapkan salam kepada RasuluLLAH, mukanya tampak
cerah dan gembira, kemudian baginda berkata,
“Bergembiralah kau atas hari ini! Inilah hari yang paling
baik bagimu sejak kau dilahirkan oleh ibumu!”
“Apakah dari ALLAH ataukah dari engkau ya RasuluLLAH?”
tanyaku dengan penuh sabar.
“Bukan dariku! Pengampunan itu datangnya dari ALLAH!” jawab
RasuluLLAH.
Demi ALLAH, aku belum pernah merasakan besarnya nikmat ALLAH kepadaku sesudah Dia memberi hidayah Islam kepadaku, lebih besar bagi jiwaku daripada sikap jujurku kepada RasuluLLAH.”
Demi ALLAH, aku belum pernah merasakan besarnya nikmat ALLAH kepadaku sesudah Dia memberi hidayah Islam kepadaku, lebih besar bagi jiwaku daripada sikap jujurku kepada RasuluLLAH.”
Ka’ab lalu membaca ayat pengampunannya (a-taubah :118) itu
dengan penuh teraru dan syahdu, sementara air matanya berderai membasahi kedua
pipinya.
“Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat)
mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu
luas, dan jiwa mereka pun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta telah
mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah melainkan kepada-Nya
saja. Kemudian, Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya.
Sesungguhnya Allah-lah Yang Maha Menerima
taubat lagi Maha Penyayang.” (At-Taubah:118)
Kisah Ka’ab ini merupakan sebahagian daripada episod dalam
kisah Perang Tabuk. Ka’ab merupakan salah seorang daripada 3 mukmin yang tidak
turut serta dalam kempen itu walaupun berkemampuan.
Mereka mengakui kesilapan itu dengan tidak mengemukakan
apa-apa alasan apabila disoal oleh Rasul sekembalinya tentera dari kempen itu
dan hanya mengaku bersalah dengan jujur. Ini bertentangan dengan golongan
Munafiqin yang tidak turut serta tetapi mengemukakan pelbagai alasan untuk
melepaskan diri. RasuluLLAH tetap menerima alasan mereka walaupun tahu tentang
kemunafiqan mereka. Taubat Kaab diceritakan dalam Surah Taubah, ayat 118.
Terdapat juga sekumpulan yang betul-betul uzur dan terlepas daripada menyertai
kempen ini. Golongan ini dihuraikan dalam Surah Taubah, ayat 91.
Ka’ab dan dua lagi mukmin ini (Mararah al Rabi’, Hilal b
Umaiyah) dihukum boikot oleh ALLAH SWT sehingga ALLAH SWT menerima taubat
mereka. Dan ALLAH menerima taubat mereka pada waktu Subuh selepas berlalu malam
yang ke-50.
Dalam tempoh boikot yang tidak diketahui hujungnya itu,
Ka’ab menanggung beban dugaan yang sungguh besar.
Antaranya:
1) Orang-orang mukmin dilarang mutlak daripada berurusan
dengan mereka, hatta menjawab salamnya sekalipun.
2) Isteri-isteri mereka diasingkan daripada mereka bermula
dari malam yg ke-40.
3) Raja Ghassan cuba untuk menghasut Ka’ab menyertai mereka
serta dijanjikan dengan habuan jika meninggalkan barisan saf muslimin.
4) Cubaan untuk kekal dalam iman walaupun dihukum untuk
tempoh yang tidak pasti (boleh jadi diboikot sehingga akhir hayat mereka)
Pemulauan ini diangkat oleh ALLAH dengan turunnya ayat 118
surah at-Taubah dankeindahan ukhuwwah dalam kalangan orang-orang beriman
jelas terpancar apabila seluruh Madinah bergembira ketika ayat itu diturunkan. Mereka
berkejaran mendapatkan Ka’ab untuk memaklumkan penerimaan taubatnya dan
ukhuwwah mereka bersambung kembali.
Daripada sirah di atas, cubalah kita bandingkan dengan
keadaan diri kita. Bagaimana Ka’ab bin Malik dihukum, berpunca daripada
sikapnya yang berlengah-lengah, leka dan bermalas-malasan ketika seruan jihad
dilaungkan. Bukan aku bermaksud mahu merendah-rendahkan Ka’ab bin Malik, kerana
jika dibandingkan dengan beliau, iman kita tidak sampai ke mana. Andaikata
iman Ka’ab itu sehebat kuda perang, maka iman aku tidak sekali-kali akan
menyamai iman beliau sekalipun hanya sebesar debu yang melekat pada kaki kuda
perang tersebut.
Cuba kita hubungkan dengan kehidupan. Jika Ka’ab bin Malik
tidak ikut serta berperang, cuba kita hubungkan dengan amanah-amanah kita.
Bagaimana sikap kita ketika mendapat seruan untuk berdakwah? Bagaimana sikap
kita ketika menerima amanah? Apakah kita bersegera untuk melaksanakannya?
Apakah sebaliknya kita merasa enggan, malas dan akhirnya tidak melaksanakan
amanah itu seperti kisah Ka’ab bin Malik?
Keadaan yang dialami Ka’ab bin Malik saat itu adalah contoh
keadaan ketika mengalami futur, ketika kondisi keimanannya lemah. Ka’ab bukan
termasuk golongan orang munafik yang menguzurkan dirinya untuk tidak ikut
perang dengan berbagai alasan. Tetapi beliau jujur kepada RasuluLLAH menyedari
kesalahannya dan bertaubat. Beliau segera BANGKIT dari kondisi futurnya
dan ikhlas menerima hukuman apapun.
Bagaimana dengan diri kita? Apakah kita akan menguzurkan
diri kita dengan berbagai alasan ketika kita diberi amanah, padahal alasan
sebenarnya kerana kemalasan kita.Apakah kita akan menyalahgunakan kepandaian
kita untuk membuat-buat alasan. Apakah kita sering mengelak untuk datang
mesyuarat, bengkel, liqa’, tamrin, usrah dan sebagainya tanpa alasan yang
syar’ei kerana kita malas atau mendahulukan perkara lain yang tidak penting.
Atau mungkin datang tapi sengaja lewat kerana berlengah-lengah, tanpa sebarang
keuzuran?
Padahal dalam sebuah ayat Al Qur’an, kita disuruh untuk
berangkat jihad dalam keadaan merasa berat mahupun ringan (lihat surah
At-Taubah :41-49).
Aku menyeru kepada diriku dan sahabat-sahabat semua agar kita
sama-sama mengambil iktibar daripada kisah di atas bagi memperbaiki prestasi
gerak-kerja kita dalam dakwah dan jamaah.
kisah Kaab b malik..pengisian time meeting PEKA hr tu..Allahu..ya muqollib-alquluub,thabbit qalbi 'ala deenik wa 'ala too'atik..“Wahai Tuhan yang membalik-balikkan hati, tetapkan hatiku di atas agama-Mu”..
ReplyDeletesangat suka cerita ni..bnyak pengajaran..
ReplyDeleteAlhamdulillah...dapat kisah yg menarik utk pengisian tazkirah Ramadhan malam ini :-)
ReplyDeletesemoga bermanfaat..sharing is caring..
ReplyDelete