Thursday, January 22, 2015

Pengalaman Temuduga Guru Mara (Mara Assessment Centre) 2015

Bismillahirahmanirrahim..
Alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah..

Assalamualaikum wbt buat para pembaca dan bloger2..Hari ni terasa nak berkongsi pula tentang temuduga guru mara a.k.a mara assessment centre (MAC). Moga perkongsian ini bermanfaat kepada semua. Alhamdulillah, pada 12 Januari 2015, aku mendapat panggilan telefon daripada MARA yang mengatakan aku terpilih untuk menghadiri temuduga bagi jawatan PPPS DG41/DC41 bagi matapelajaran Sains Komputer. Agak terkejut dan gembira kerana masih ada peluang untukku menjadi guru walaupun bukan under KPM.



Pada 15 Januari 2015, jam 9 malam, aku dan suami bergerak menuju ke Penang dari Rawang. Dalam perjalanan, kami tinggalkan Mujahid kepada ibu mentuaku di Sungai Siput, Perak. Pukul 6.45 pagi, 16 Januari 2015, dengan berpakain sukan, aku menjejakkan kaki di Institut Latihan Kecemerlangan Mara, Jawi, Pulau Pinang. Selesai mendaftarkan diri, kami, calon2 semua diberikan taklimat mengenai program MAC ni. Kata urusetia, MAC kali ni, calon akan berdepan dengan 4 stage.

i. Fitness Test - 1 jam
ii. Ujian Psychometric - 1 jam
iii. Persembahan Individu (Micro Teaching) - 10 minit
iv. Temu Duga (Berkumpulan) Tiada had masa

Kata urusetia, seramai 59 000 orang yang memohon untuk pengambilan PPPS kali ini, namun yang dipanggil untuk MAC hanyalah 3000 orang sahaja. Kami dibahagikan kepada 2 kumpulan besar. Satu kumpulan akan melakukan fitness test dulu, manakala satu kumpulan lagi akan melakukan ujian psychometric. Aku termasuk dalam kumpulan pertama.

Fitness Test
Untuk stage ni, kami perlu berlari ulang alik (bleep test). Untuk golongan seperti aku yang sudah beranak pinak dan dah lama meninggalkan era balapan or olahraga ni, stage ni agak mencabar jugak untuk ditamatkan pada level 3 keatas. Urusetia ada bgtau, kalau boleh habiskan pada level 3 ke atas, Alhamdulillah, walaupun agak perit dan penat, aku berjaya juga mendapat level 3.1. Lepas je hbis fitness test, terasa krem keseluruhan kaki. Sbb tu pentingnya warming up yg betul dan bukan main2. Kalau boleh, sebelum dtg MAC ni, buat la senaman, larian, dan latihan di rumah. G gym pon ok jugak.

Psychometric Test
Setelah kepenatan berlarian, aku cepat2 salin pakaian dan ke blok 5 untuk mengambil ujian psychometric. Kami diberikan 77 soalan. 20 soalan tntg diri kita, selebihnya soalan mengenai tanggungjawab sbg guru, tindakan seorang guru, 1 soalan matematik ( x boleh guna kalkulator) dan soalan situasi. Macam ujian Medsi tu. Aku mengambil masa 40 minit utk siapkan semua soalan dan skor aku adalah 37 (T.T).

Micro Teaching
Setelah habis menjawab soalan psychometric, aku terus ke bilik micro teaching. Aku orang yang ketiga, Dengan masa persediaan yang singkat, aku hanya berbekalkan hardcopy slides (3 unit), rancangan pengajaran harian (3 unit) dan sedikit keyakinan utk berhadapan dengan panel (a.k.a anak murid). Time ni, aku mengajar tajuk Social Impact of ICT subtopik kepada Computer Concept. Calon lain tidak kurang hebatnya, ada yang ajar database, ada yang ajar programming. Bagi aku, xkisahlah nak ajar sub topik apa pon, yang penting kita betul2 mahir dengan topik yang disampaikan sudah memadai. Walaupun ada panel di depanku, aku mmg buat2 anggap mereka seperti pelajarku. Alhamdulillah, mereka memberi feedback kepada semua soalan yang ku lontarkan semasa sesi microteaching. Btw, sesi microteaching aku ni disampaikan fully in english. Feedback yang aku dapat dari panel 
" Radhiah, awak ada bakat untuk jadi guru, cara penyampaian awak, awak mampu control class dengan suara awak yang lantang" " nampak agak garang juga,", kata panel perempuan sambil melemparkan senyuman kepadaku. 

"Semua ok, aktiviti berkumpulan yg awak jalankan pon ok cumanya awak boleh variasikan lagi aktivti kumpulan. Dan awak boleh search lagi teknik untuk set induksi yg lebih menarik seperti video, dll " katanya lagi.

" Awak pernah mengajar ke Radhiah?" Tanya panel lelaki pula
"Pernah", jawab aku
" Sekolah mana?", Tanya-nya lagi
"Sekolah Rendah Al Azhar." jawab aku
"Ajar apa?" tanya-nya lagi
" Ajar matematik dan sains" jawab aku
"Ok, terima kasih Radhiah." ucapnya lagi.

Baru aku nak tinggalkan bilik, panel berpesan 
" Make sure yer awak padamkan papan putih" sambil senyum2 kearahku.

Apa yang penting utk sesi microteaching ni, kita follow kriteria yang tertulis dalam borang guideline microteaching (lampiran D kot).

Interview
Setelah habis microteaching, kami diberi rehat selama 2 jam 30 minit disebabkan kaum muslimin perlu menunaikan solat jumaat. Time ni la aku ambik kesempatan untuk study balik pasal visi & misi MARA, objektif MARA, PBS, Pelan Pembangunan Pendidkan 2013-2025.

Jam 3.30 ptg, aku dan kumpulan dipanggil masuk oleh urusetia. Seperti biasa, soalan dari panel:
1. Perkenalkan diri, nama, belajar dimana, ambik kos apa?
2. Kenapa MARA perlu memilih awak?
3. Apa slogan mara? - Untuk soalan ni, aku volunteerkan diri utk menjawab.
4. Bagaimana nak make sure pelajar berminat dengan keusahawanan, cara dan contoh?
5. Apa bakat lain yang ada dalam diri? - 

Temuduga ni ambik masa lama jugak. Dalam 45 minit juga aku rasa. Temuduga aku dijalankan fully in Malay. Ada juga calon yang perlu membaca doa qunut, nyatakan rukun solat, bacaan dalam solat. Ada juga temuduga dijalankan dalam english, semua bergantung pada panel.

Sepanjang aku berada dalam assessment ni, semua calon sangat peramah dan tak kedekut maklumat (Yela, nak bersaing dengan ramai orang, siap bagi tips lagi apa yg perlu buat). Terima kasih kawan2 yg sempatku kenal sekejap je. Ada jodoh kita jumpa lagi :) Sekarang ni, tinggal berdoa dan tawakal kepada Allah. Semoga ada rezeki berpihak kepadaku dan kawan2. Amin ya rabbal alamin.

259 comments:

  1. Amin... Insya Allah boleh dapat! Btw, sy nak tanya, slides dan RPH tu just clip atau kena masukan dalam file utk bg pd panel? Lg 1, macam mana nak masukan eleman keusahawanan? my turn will be on 26th jan. so nervous!

    ReplyDelete
  2. saya bagi terus je pada panel..bubuh pin clip ..elemen keusahawana utk pelajar tu,saya bg contoh masa program2 kepimpinan yang pernah saya sertai dulu..
    1. anjurkan prog kepimpinan utk pelajar & cth aktiviti: mcmana nk cari duit dengan berbekalkan modal rm100 sahaja..
    2. bagaimana nak cari duit utk anjur program2 sekolah?
    3. ada juga calon cakap anjurkan hari keusahawanan..bnyak je contoh2.

    xpe, jangan takut..panel semua ok..siap buat lawak lagi, sporting je diorang..

    ReplyDelete
  3. slm sy dpt jgk hr sabtu 17 jan 2015 as cikgu kimia......fitness test smpi round 4 ...psychomertic dpt 35/77 shj....
    microteaching vokal kene mantap....now just waiting for the result.....

    ReplyDelete
  4. slm boleh tahu bila keputusan keluar dan cara utk check result.tq

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. saya rasa yang link fatin shakila bagi tu link lama..result belum keluar lagi kalau x silap saya..

    ReplyDelete
  7. Assalam sape2 yg pergi temuduga guru mara boleh lah tinggalkn no phone....sya nk masukkn ke group wassap yg sudah sedia ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Salam.mohon add sy 0176811404

      Delete
    5. 0134659667 tolong add saya juga

      Delete
  8. mirul, ramai yg cakap dalam bulan 3 ni..tapi x sure tengah bulan atau akhir bulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mohon add saya ke dalam group wassap bagi mereka yang dah pergi temuduga mara 2015 baru2 ni. terima kasih 0109316079

      Delete
  9. Alhamdulillah.lg cpat lg bgus.hehe..tq ye

    ReplyDelete
  10. xsure la dh keluar ke belum..sbb ramai yg spread link tahun lepas..

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. sy aritu interview utk bio 17hb. 0169883063

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cnfrm ka bulan 4? saya ada tbca bulan 3 ni gak, and sblum abis cuti skolah . ni mengikut pnglmn2 cikgu2 mara y lepas arr..

      Delete
  15. Salam...sy pon de gi gk MAC ritu...bole sy join grup wasap tu? 0132265899

    ReplyDelete
  16. Salam...sy pon de gi gk MAC ritu...bole sy join grup wasap tu? 0132265899

    ReplyDelete
  17. tlg add saya juga dalam group 0134659667

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Pgawai mara kata result akn kluar bln 4 ni..sme ade awl atau prtghn bln 4..bg spe yg bjye akn dpt msj..klo xdpt msj n nk lbh psti leh cek kt lmn web mara nnt..

    ReplyDelete
  21. ada sapa2 x mara panggil interview kali ke 2,sbb sy mara ada kol utk pergi mara daerah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy ada dpt call drpd mara dan peg tu tnya detail sy je..xdipanggil utk iv kali ke 2..tp kwn sy yg dipanggil iv ke 2 ditanya soalan yg sama gn sy..

      Delete
    2. oh.. mgkin mara nk kepastian background semua calon kot

      Delete
    3. bole saya tau 2nd iv die tnye ape?if dont mind

      Delete
    4. dia tanya latar belakang, nama dan no tel ketua kg, tnya bkwnaan sijil2 kita, tnya alamat fb, twitter, blog,tnya pernah gi luar nwgara x, 2nd ni mcm sesi nk suai kenal.

      Delete
    5. ooo...tq sgt... saya punya 2nd iv esok....

      Delete
    6. Pegawai mara ada dtg ke rumah kg sy di selangor...dia tanya soalan yg sama mcm en amir hamzah jelaskan..

      Delete
    7. ooo....bwk resume je la kn...

      Delete
    8. haah.. bawa resume. sekejap je iv nya,lepas iv dia akan buat surat sokongan utk dhantar ke hq.

      Delete
    9. situasi sy pon sama macm en amir hamzah. peg mara dtg ke rumah..jadik lepas nie kite hanya perlu tggu je ke ape2 info dari mara?

      Delete
    10. saya pun sama, saya interview untuk guru PJ. bila keputusan nya ?

      Delete
  22. tlg add saye ngan kwn ni...
    tQ...0133292618...
    01125511042

    ReplyDelete
  23. tolong add sy juga..sy g iv aritu utk subjek fizik
    0135838374

    ReplyDelete
  24. Tolong add saya..pgawai mara pon datang umah saya..0182158573

    ReplyDelete
  25. Tolong add saya..pgawai mara pon datang umah saya..0182158573

    ReplyDelete
  26. terima kasih..sy pn peg mara ada call tp xdtg jmpa pn,dia kta xsmpt nk jmpa smua..cuma update bckground je..by email

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. saya pun di iv melalui kol...lbh kurang 3 kali mara kol...tanya latar belakang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awk mara kol bila? No fon ni ke 0327315000 yg mara guna call awk.sy tlpas nak agkt n bila call smla busy .

      Delete
    2. mara kol ari jumaat lepas dan isnin. bkn no. tu. mara dari pahang yang kol sbb saya dari pahang

      Delete
    3. Oo tq .awk ritu iv mgjar subjek apa? Insyaallah ada rezeki awk nti.

      Delete
    4. no tu nombor insurance telemarketing, boleh google

      Delete
    5. Insya Allah...semoga kita semua dimurahkan rezeki dan mendapat peluang untuk menjadi pendidik

      Delete
    6. saya iv subjek BM

      Delete
  31. kalau yg dapt second iv ada harapan ke?

    ReplyDelete
  32. sy ari tu g iv subjet bimbingan dan kaunseling..tp sampai skarang x dpt kol pn mara..yg dapat kol dari mara tu kemungkinan dpt ke atau mcm mne?boleh x add sy di wasap 0163045298

    ReplyDelete
  33. add saya. 0132279589. thanks admin

    ReplyDelete
  34. Waktu Mara kol, dia akan tanya, sekarang kita stay kt mana.. kalau dekat dengan pegawai yang ditugaskan, dia akan datang ke rumah.. tapi kalau berada di luar kawasan. dia akan minta kita isi borang yg dihantar melalui emel.

    ReplyDelete
  35. Salam.. mohon add sy jugak.. 011-16046443. Tq en.admin.

    ReplyDelete
  36. Salam boleh add saya 0135898713 :)

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Ada x sape2 area kedah yg dpt panggilan dr mara?

    ReplyDelete
  40. Ada x sape2 area kedah yg dpt panggilan dr mara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dapat..dari mara kubang pasu.. kena gi pejabat dan isi borang

      Delete
  41. Please add saya juga 0179810972

    ReplyDelete
  42. Add dlm group 0197388568.. Yg dpt cll dr hq tu area mna ye? Sbb mara kn bnyk cwngan. Sy dr johor, msih xdpt ap2 cll.. Hmmm

    ReplyDelete
  43. salam. Mohon add sy juga ye. 010-7870991. Tq.

    ReplyDelete
  44. salam. Mohon add sy juga ye. 010-7870991. Tq.

    ReplyDelete
  45. salam da keluar result iv mara ke?? add sy dlm grup 0193483036

    ReplyDelete
  46. salam..mohon add saya juga. 0199510756..tq

    ReplyDelete
  47. Bleh add sy jugak x 014 329 0813

    ReplyDelete
  48. Bleh add sy jugak x 014 329 0813

    ReplyDelete
  49. ada info terbaru tak bila keputusan mara kluar?

    ReplyDelete
  50. kawan sy kol mara.. dia ckp posting sama ada bulan 4 atau 5 atau 6

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan empat dh nak habes. Bulan lima atau enam la kot ye...

      Delete
  51. Replies
    1. Tgk iklan dkt lmn web mara.. Kalau die nak amek guru, die akan maklum di lmn web tersebut..

      Delete
    2. Assalam..tlg add sy 0109079313..trma kasih

      Delete
  52. Salam Add sya 014-5673414 ....terima kasih...

    ReplyDelete
  53. assalam saya pon mara call nk jmpe kt umah, tp malangnya sy xde kt umah selangor, mse tu kt melaka, so secara tidak langsung dia interview akak aku, nthen dia call n msg suh bg detail psl kita, yg aku tak tahan dia tanya pernah keluar negara tak, aku tanya kenapa, sebab diorang takut terlibat dengan mikitan IS, HUHUHU... SEMOGA DIPERMUDAHKAN SEGALANYA...

    ReplyDelete
  54. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  55. Bole add sy dlm group x. 0175882353. sbb td cm ad no mara cl tp xsmpat angkt. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cmne ena thu mara yg kol? Dh kol blik ker? So dh thu ke knpe

      Delete
  56. mohon add sya jga dlm grup..+60102553893 wawa

    ReplyDelete
  57. logon add saya dlm group 0148254603

    ReplyDelete
  58. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  60. ad yg dapt panggilan ke???da blan 5 ni...:)

    ReplyDelete
  61. salam nak tnye cmne nk memohon guru di bawah MARA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasenye ade iklan di dalam website MARA..

      Delete
  62. add saya dalam group 0164246386

    ReplyDelete
  63. Add sy please 0192316143 ble result kluar ni...

    ReplyDelete
  64. Add sy please 0192316143 ble result kluar ni...

    ReplyDelete
  65. Mlm td dpt sms dr mara mengenai lantikan...yg laen mcm mane

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada link tak tuk cheque result?

      Delete
    2. Srt twran dan dokumen prjanjian nk download cemane?sbb file jenia apsx...x leh buka

      Delete
    3. sy pn ada dpt.. kena pergi perak kan 8hb ni ?

      Delete
    4. Boleh add saya tak kalau ada group whatapps bakal guru mara batch 2015, 013-3266425

      Delete
    5. Boleh add saya tak kalau ada group whatapps bakal guru mara batch 2015, 013-3266425

      Delete
  66. http://online05.mara.gov.my/mypost/ check result....

    ReplyDelete
  67. tolong add saya juga 017-6961859

    ReplyDelete
  68. Pada siapa2 yg dapat tawaran guru mara batch 2015 boleh tinggalkan no. Phone di bwh nnt saya masukkan dlm group whatapps bg memudahkn kita semua sekiranya ada persoalan atau pertanyaan.. 013-3266425

    ReplyDelete
  69. Pada siapa2 yg dapat tawaran guru mara batch 2015 boleh tinggalkan no. Phone di bwh nnt saya masukkan dlm group whatapps bg memudahkn kita semua sekiranya ada persoalan atau pertanyaan.. 013-3266425

    ReplyDelete

Kawan-kawanku

Puteraku

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Engagement

Daisypath Anniversary tickers

Doa Rabitah

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahawa hati-hati ini, telah berhimpun di atas dasar kecintaan terhadapmu, bertemu di atas ketaatan kepada-Mu dan bersatu bagi memikul beban dakwah-Mu, hati-hati ini telah mengikat persetiaan untuk menolong meninggikan syariat-Mu.

Oleh itu Ya Allah, Engkau perkukuhkan ikatannya dan Engkau kekalkan kemesraan hati-hati ini, tunjukilah hati-hati ini akan jalan yang sebenar, serta penuhkanlah hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati dengan limpahan keimanan serta keindahan tawakkal kepada-Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat (pengenalan yang sebenarnya) tentang-Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah doa kami."