Wednesday, November 4, 2009

Ceramah Motivasi : Tips Siswa/siswi cemerlang..

Assalamualaikum dan salam ukhwah aku ucapkan pada para pmbaca..Hari ni aku nk kongsi la skit tips2 nk jd siswa/siswi yang cemerlang sempena dengan peperiksaan yang bakal tiba beberapa hari je lagi ni(gementar la pulak nk exam ni)..tp sblom 2 aku n citer la skit..malam tadi bhgian dakwah luaran,saham UMP telah mngadakan program I-SPIRIT kpada smua budak2 UMP..ramai juga yang datang(sapa x p 2 mmg rugi sgat2 la)..Alhamdullillah..progrm ni mgajak rakan2 UMP solat hajat dam mndengar sdikit motivsi..UMP telah mnjemput Tuan Badhrulhisham Abdul Aziz bg mnyampaikan ceramah ni..banyak yang aku dpat melalui program ni..smoga tips2 yg bakal ak brikan myuntik smangat kpada semua pembaca..InsyaAllah..

Tips2 nk cemerlang:
1. Lupakan kputusan peperiksaan yang lepas. Usah igatkan pada bnda yang telah lepas..sejarah sudah berlalu..jadi pandanglah ke hadapan..fikirkan diri ni masih layak dan berpotensi untuk cemerlang..

2.Kikislah perasaan rendah diri.Kita hendaklah berjiwa besar yang mempunyai cita2 yang tinggi..Selain itu, kita hendaklah yakin pada diri sndri.Orang lain boleh lakukan knapa tidak kita??

3.Hidupkan budaya membaca bahan ilmiah.Kita hendaklah membaca untuk pengisian hati dan minda.Banyak membaca buku seperti buku2 motivasi seperti yg dkarangkan oleh HM Tuah,Dr Fadzillah Kamsah dan ramai lagi.

4.Banyak berdiskusi dan bertanya. InsyaAllah, jika kita banyak bertanya,kita tidak akan kurang apa pon,malah makin bertambah ilmu di dada.janganlah kita mnjadi bodoh sombong.

5. Kerap berjumpa pensyarah dan PA.Jangan tanam dalam diri takut untuk berjumpa dengan pensyarah.Buang segala perasaan takut.

6.Hormatilah pensyarah.Letakkan ketinggian ilmu untuk dihormati(penyarah).Walaubagaimanapun teruk pensyarah tersebut, janganlah tanam perasaan dendam,menyampah atau sebagainya kerana keberkatan ilmu itu sangatlah penting.Mohon la maaf dri pensyarah anda jika anda pernah melakukannya.

7.Hubungan dengan Allah.Kita hendaklah mnjaga hubungan kita dengan Allah.
-jaga solat
-kuat berdoa
-bantu dan doakan
-yakin dan harap
-baik sangka pada Allah.

"KITA SELALU NAMPAK KEJAYAAN ORANG TAPI PERNAHKAN KITA MELIHAT BERIBU-RIBU KEGAGALAN
YG DILALUI SEBELUM MNCAPAI KJAYAAN TERSEBUT"

No comments:

Post a Comment

Kawan-kawanku

Puteraku

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Engagement

Daisypath Anniversary tickers

Doa Rabitah

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahawa hati-hati ini, telah berhimpun di atas dasar kecintaan terhadapmu, bertemu di atas ketaatan kepada-Mu dan bersatu bagi memikul beban dakwah-Mu, hati-hati ini telah mengikat persetiaan untuk menolong meninggikan syariat-Mu.

Oleh itu Ya Allah, Engkau perkukuhkan ikatannya dan Engkau kekalkan kemesraan hati-hati ini, tunjukilah hati-hati ini akan jalan yang sebenar, serta penuhkanlah hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati dengan limpahan keimanan serta keindahan tawakkal kepada-Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat (pengenalan yang sebenarnya) tentang-Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah doa kami."