Wednesday, May 12, 2010

Kepentingan Masa

Assalamualaikum...Salam ukhuwah dan salam sejahtera kepada semua pembaca..Alhamdulillah..bersyukur kita kepada Allah kerana masih dikurniakan nikmat Iman dan Islam yang tidak ternilai harganya..skali lagi bersyukur juga pada Allah kerana memberikan aku sihat tubuh badan dan berpeluang untuk bernafas lagi dimuka bumi ini..ok..dah lama aku x menulis dalam blog ni..dah x reti macam mana nak tulis(hahaha)..pada 7-10 Mei hari tu, aku mengikuti Program Pro-Minds' yang dikendalikan oleh Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni(JHEPA)..melalui program ini, aku didedahkan dengan sifat2 kepimpinan dan kebanyakkan aktiviti disini main kpada PHYSICAL TRAINING..



Kalau nak ckap penat..memang x dapat diucapkan..hanya Allah saja yang tahu..mukaku pun dah burn..alamak..dah hitam la aku..malu pulak bila nak balik rumah..then kelmarin,11 Mei, aku check out hostel slepas seharian berkemas..kemudian check in semula..hahaha..kali ni berat badnku makin menurun la nampak gayanya..aku dapat tingkat 3..



MasyaAllah..bertapa penatnya aku mengusung,mengendong,mengangkut kesemua barang2ku..terpaksa berulang alik dari C2 ke C7..huh..memang penat..hahaha..



Pada jam 9.35 malam, aku bertolak pulang ke bumi tercinta..bumi tunjang anak buah kepada Negeri Kedah Darul Aman..berterima kasih padaNya kerana aku masih dapat bertemu dengan kedua ibu bapaku..bertemu dan berpisah semua kerana Allah..trima kasih jua pada pak cik bas kerana berhati-hati memandu bas supaya perjalanan pulang aku bersama rakan2 selamat sampai pada destinasi yang dikehendaki..so hari ni 12 Mei, aku selamat tiba pada jam 5.54pg..oklah malas dah nak tulis panjang..so disini aku aku selitkan sedikit informasi mengenai kepentingan masa..

Kepentingan Masa


Masa amat penting untuk semua makhluk di dunia ini. Di dalam al Quran banyak ayat yang menyentuh tentang pentingnya mengurus masa. Salah satu ayat al Quran yang menyentuh kepentingan masa adalah seperti berikut.

Maksdunya:

"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian. Kecuali merka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran"

Pembahagian Masa

Pembahagian masa kepada semua manusia adalah sama banyak. Setiap orang akan menerima masa yang sama dalam sehari iaitu 24 jam. Penggunaan masa dalam sehari, seminggu,sebulan dan seterusnya akan memberi faedah hanya kepada merka yang pandai mengurus masa.

Dalam hal ini Rasullulah s.a.w berpesan:

Bersedialah:-

1.Masa hidup sebelum mati

2.Masa sihat sebelum sakit

3.Masa muda sebelum tua

4.Masa kaya sebelum miskin

5.Masa senang sebelum susah

Peringatan ini kepada semua pihak terutamanya kepada para pelajar yang akan menempuh alam peperiksaan.Persediaan masa belajar diperingkat awal akan memudahkan pelajar menghadapi persediaan peperiksaan pada peringkat akhir.Jika penggunaan masa dapat diatur dengan bijak sudah pasti akan membawa kejayaan yang cemerlang.

Faktor-Faktor Pengurusan masa.

Sebelum dapat mengurus masa dengan bijak, terdapat beberapa perkara atau faktor yang boleh menyebabkan seseorang kehilangan masa dengan cara tidak berfaedah. Misalnya:

1.Keluarga

2.Rakan-rakan

3.Aktiviti yang tidak berfaedah

4.Pengaruh media massa

5.Sikap

Cara mengurus masa

Terdapat beberapa kaedah mengurus masa agar tidak terbuang begitu saja. Misalnya:

1.Senaraikan semua aktiviti yang dijalankan dalam satu hari.

2.Susun atur aktiviti berdasarkan kepentingannya.

3.Elakan menyenarai aktiviti yang tidak berfaedah.

4.Agihkan masa dalam sehari untuk setiap aktiviti.

5.Buat satu jadual untuk aktiviti anda dengan masa yang diperuntukkan.

6.Disiplinkan diri melakukan semua aktiviti yang telah anda tetapkan.

7.Jika berjaya dalam sehari,cuba buat jadual aktiviti dalam masa seminnggu.

Jika amalan di atas dapat dilakukan dengan teratur dan berdisiplin,sudah pasti para pelajar dapat menggunakan masa dengan baik.

3 comments:

  1. Allah mentarbiyyah manusia dengan masa melalui solatnya, jika dia mampu manjaganya, maka inshaAllah segalanya menjadi elok

    ReplyDelete
  2. sama2lah kita memanfaatkan masa yg ada..

    ReplyDelete
  3. boleh saya dapatkan lagu background music utk blog ni???

    ReplyDelete

Kawan-kawanku

Puteraku

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Engagement

Daisypath Anniversary tickers

Doa Rabitah

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahawa hati-hati ini, telah berhimpun di atas dasar kecintaan terhadapmu, bertemu di atas ketaatan kepada-Mu dan bersatu bagi memikul beban dakwah-Mu, hati-hati ini telah mengikat persetiaan untuk menolong meninggikan syariat-Mu.

Oleh itu Ya Allah, Engkau perkukuhkan ikatannya dan Engkau kekalkan kemesraan hati-hati ini, tunjukilah hati-hati ini akan jalan yang sebenar, serta penuhkanlah hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati dengan limpahan keimanan serta keindahan tawakkal kepada-Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat (pengenalan yang sebenarnya) tentang-Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah doa kami."