Monday, March 22, 2010

Khasiat Air Dalam Berdiet


" masa itu emas"


Assalamualaikum..dah lama aku tinggalkan blog ni kesunyian...aku sangat sibuk..sejak masuk sem 2 ni..kerja,assignment dan projek berlambak lambak..malam ni aku dengan wawa siapkan OS(operating system)..nasib baiklah 3 soalan saja..petang tadi aku dengan Lilian(groupmateku) siapkan SAD(system analysis and design)..nak buat interface tu senang saja..tapi bila nak buat report tu..MasyaAllah..pening kepala aku...semalam pulak siapkan assignment TITAS..ingatkan bila dah cari bahan dekat internet..kerja dah selesai..tapi bila baca guideline yang lecturer bagi..rupa2nya kena masukkan 3 buah buku sebagai sumber rujukan..semakin berat la pulak kerja aku..lpas ni misi untuk projek database system,projek english, dan paling kusut dengan projek data structure and algoritms(DSA)..walaupun DSA ni salah satu my favourite subject..tapi sometimes membuatkan aku rasa stress yg teramat sangat..huh..namun,semua ni aku anggap sebagai ujian dari Allah..kita ni belajar kerana Allah..Allah tidak akan menguji seseorang itu diluar kemampuan hambaNya..TAPI!!!walaupun sibuk dengan kerja2,asignment dengan projek..sempat saja aku ber"fb" dan layan naruto..fb pun aku bukak kejap2 saja..xada apa sangat yang dapat dibuat..sometimes terfikir jugak macam bnyak mmbuang masa saja duduk lama2 depan fb tu..dari aku buang masa depan fb lebih baik aku layan naruto(really addicted)..haha..minggu lepas dah keluar memo pasal fasi MINDS..alhamdulillah aku terpilih mnjadi fasi..kalau teringat balik masa temuduga tu..rasa macam nak tergelak pun ada(biarlah rahsia...)haha..so makin sibuk la aku akhir2 ni..exam pun dah nak dekat..lagi la aku x dak masa nak berbloging ni..berhabuk lagi la entry aku nanti...xpa2..kalau ada masa..xkan aku lepaskan..hehe..banyak pulak mnulis malam ni..so..malam ni aku dah postkan entry pasal rahsia alis mata wanita..and teringin juga nak postkan pasal khasiat air dalam berdiet ni..article ni aku terbaca dekat satu laman web ni..kalau x kongsi rasa rugi pulak..so enjoy ur reading..



Artikel ni tentang khasiat air dalam berdiet. Menurut artikel tersebut, air mampu mengurangkan berat badan.

Pakar gizi makanan telah sepakat, bahawa air memegang peranan utama dalam sebahagian besar program pengurangan berat badan. Kerana air sangat berperanan dalam membantu tubuh untuk menghilangkan lemak melalui faedah-faedah berikut :-

-Air dapat menurunkan selera makan dan mengurangkan rasa lapar.
-Membantu tubuh dalam proses pembakaran lemak yang menggumpal.Kerana hati akan mengalami kesulitan dalam menjalankan fungsinya ketika buah pinggang tidak mendapatkan air yang mencukupi.
-Mengurangkan lebihan lemak dibadan.
-Mengatasi masalah penyumbatan air pada saat tubuh menahan air yang ada didalamnya agar tidak kehabisan.
-Mengurangi tumpukan sodium didalam tubuh.
-Membantu memelihara kesihatan otot dan kelenturannya.
-Mebersihkan kotoran-kotoran dan zat-zat beracun didalam tubuh.
-Mengatasi kesulitan buang air besar.



Oleh itu para pakar menyarankan kita untuk minum 1-5 liter air sehari, ditambah lagi dengan 250ml sehari apabila berat badan kita bertambah 10kg.

p/s tambahan = Bangun pagi sebelum breakfast , amalkan minum air suam, elok untuk jaga badan. Cubalah amalkan.

No comments:

Post a Comment

Kawan-kawanku

Puteraku

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Engagement

Daisypath Anniversary tickers

Doa Rabitah

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahawa hati-hati ini, telah berhimpun di atas dasar kecintaan terhadapmu, bertemu di atas ketaatan kepada-Mu dan bersatu bagi memikul beban dakwah-Mu, hati-hati ini telah mengikat persetiaan untuk menolong meninggikan syariat-Mu.

Oleh itu Ya Allah, Engkau perkukuhkan ikatannya dan Engkau kekalkan kemesraan hati-hati ini, tunjukilah hati-hati ini akan jalan yang sebenar, serta penuhkanlah hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati dengan limpahan keimanan serta keindahan tawakkal kepada-Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat (pengenalan yang sebenarnya) tentang-Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah doa kami."